30 May 2018

Yoğun iş temposu, trafikte geçen uzun saatler, gün içinde yaşanan stres ve daha birçok faktör kendimizi yorgun hissetmemize sebep oluyor. Sağlıklı beslenme, yorgunluğu engellemenin en önemli yollarından biri.

Anadolu Sağlık Merkezi Beslenme ve Diyet Uzmanı Çağatay Demir, enerjik bir vücut için beslenmede dikkat edilmesi gerekenleri anlatıyor.

Demir, yorgunlukla başetmenin en doğal ve önemli yolunun

olduğunu söylüyor: “Gereksinim duyduğumuz bazı besinleri eksik alırsak kendimizi yorgun hissederiz. Özellikle B grubu vitaminler enerji oluşumunda önemli rol oynar. B vitamini ise ağırlıklı olarak hayvansal gıdalar ve tahıl ürünlerinde bulunur.”

Kan şekerine ve demir eksikliğine dikkat!
Kişinin kan şekeri düştüğünde kendisini çok yorgun ve sinirli hissedebileceğini dile getiren Demir, posa değeri yüksek yiyeceklerle kan şekerini dengelemenin mümkün olduğunu belirtiyor. Ayrıca demir eksikliğinin de yorgunluğa neden olduğunu ve özellikle doğurganlık çağındaki kadınları, hamile ve emziren anneleri, yaşlılar ve çocukları sıklıkla etkilediğini ifade eden Çağatay Demir, demir eksikliği anemisinde ise demir içeriği yüksek olan yumurta, kırmızı et gibi besinlerin haftanın belirli günlerinde tüketilmesi gerektiğini söylüyor.

“Bize enerji veren aslında karbonhidratlı yiyeceklerdir. Çünkü karbonhidratlar, vücutta çok çabuk enerjiye dönüşür. Bu yüzden yorgunluğu önlemek için ekmek ve tahıl grubu ile meyve ve sebze gibi karbonhidratlı yiyecekler enerji veren besinler arasında en önemlileri. Yeterli sıvı alınamadığında da kişi kendini halsiz, yorgun ve bitkin hissedebilir. Bu nedenle vücuttan su kaybına neden olmayacak su, madensuyu, meyve suyu gibi içecekler tercih etmek gerekiyor”

Bilinçsiz diyetin, sürekli et ya da kızartma türü yiyecekler tüketmenin yorgunluğu tetikleyeceğini kaydeden Beslenme ve Diyet Uzmanı Çağatay Demir, zindeliğin sırrını şöyle veriyor:

• Kahvaltı yapmayı ihmal etmeyin. Düzenli yapılan kahvaltı yorgunluğu engeller.
• Gün içinde zinde olmak için tam tahıllı ürünleri tüketin.
• Günde 8-10 bardak su için. Spor yapıyorsanız ya da çok terliyorsanız soda ve meyve suyu tüketin.
• Yağlı besinlerden uzak durun, özellikle akşam yemeklerinizin sebze ağırlıklı olmasına dikkat edin. Kızartmalardan uzak durun; fırında, haşlama, buğulama tercih edin.
• Kendinizi yorgun hissettiğinizde bir muz yiyin.
• Kuru meyvelerden kuru kayısı ve kuru eriğe beslenmenizde yer verin.